Loading...
Om yoga 2017-04-12T15:14:16+00:00

Om Yoga

Yoga rommer mange ulike tradisjoner og tilnærminger. Noen yogaformerer dynamiske, og fokuserer på styrke, dynamikk og energi. Andre er rolige og meditative.

Yogaen har tusenårige røtter, og ulike yogatradisjoner kom til vår del av verden ved at Indiske yogamestere fra tidlig på 1900 tallet reiste til Europa og USA for å undervise, og via europeere og amerikanere som deretter reiste til Østen for å studere yoga og meditasjon.
Nyere former for yoga har oppstått der tradisjonen møter enkeltindividers inspirasjon, kreativitet, og kunnskap. I visse yogatyper løftes enkelte deler av tradisjonen frem som et resultat av egenerfaring og forskning – slik at undervisningen kan tilpasses ulike behov og interesser.
Den røde tråden i den fysiske yogapraksisen er tilstedeværelse i stillinger og bevegelser, samt oppmerksomhet på pusten. Pusten hjelper deg med å holde fokus, og er et redskap for avspenning og tilstedeværelse/mindfulness.
Gjennom økt tilstedeværelse kropp og pust kommer du nærmere deg selv.
Vi håper at du skal finne inspirasjon, ro og yogaglede på vår festival!

Yogaformer

Her får du en presentasjon av noen av de Yogaformene vi tilbyr på festivalen. Det vil i tillegg være timer i Acroyoga, YogaSuperSwing (yoga i slynge), barneyoga, mindfulness med flere. For å velge yogaklasser anbefaler vi at du leser beskrivelser av timene i programmet.

Hatha Yoga

Hatha yoga er en av de opprinnelige yogagrenene, og utgangspunktet for mange av de nyere variantene av yoga. Hatha betyr sol (ha) og måne (tha). En klasse med Hatha Yoga kan bestå av stående og sittende posisjoner, foroverbøyninger, vridninger, balanseøvelser, bakoverbøyninger, oppnedstillinger, og pusteøvelser.

Klassisk yoga

Klassisk yoga er en yogaform som vektlegger arbeidet med alle deler av en selv gjennom fysiske stillinger og øvelser, pusteteknikker, holdninger og låser, renselsesteknikker, mental trening, avspenning og meditasjon. Klassisk yoga kan med dette variere fra en rolig, statisk til en aktiv, dynamisk praksis – med oppmerksomt nærvær.

Kundalini yoga

Kundalini yoga er en spirituell yogapraksis hvor asanas ( øvelser ) , mudra ( håndbevegelser ) , dhristi ( øyefokus ) og mantra ( lyd ) benyttes for å hjelpe kundalini energien til å reise seg. Dette er din kreative kraft som alle har, som ved aktivering gir deg energi, større tilstedeværelse og indre ro. Vi gjør øvelser som styrker nervesystemet og som renser kjertelsystemet på en rask og effektiv måte. Gong kan også benyttes under praksisen.

Medi Yoga

Medisinsk yoga er en terapeutisk og forskningsbasert yogaform som har til hensikt å skape balanse i kropp og sinn. Denne yogaformen har sin opprinnelse i Kundaliniyoga og er sammensatt av enkle, skånsomme men og kraftfulle fysiske øvelser i kombinasjon med pust og konsentrasjonsteknikker. Medisinsk yoga har mange gode helsefordeler. For de som sliter med symptomer som utmattelse, kroniske smerter og andre helseutfordringer som gir redusert fysisk kapasitet, vil Medisinsk Yoga være midt i blinken.

Flow, Vinyasa Yoga, Vinyasa Flow, Power Yoga, Global Yoga

Disse yogaformene baserer seg på posisjoner fra Hatha Yoga, som settes av yogalæreren sammen til en «flyt», sekvenser der man man beveger seg fra en stilling til neste i takt med pusten, oftest til musikk. Klassene får ofte navn som gjennspeiler indre eller ytre fokus, som Power Yoga (mye sterke stillinger) eller Heart Flow som fysisk og mentalt jobber med hjertet.

Virya Yoga

Virya yoga er en ganske ny og moderne dynamisk yogaform med mye fokus på biomekanikk, basert på grunnposisjoner fra Hatha Yoga. Svenske Josephine Selander og Malin Flinck har utviklet ulike moduler og serier av posisjoner som passer både nybegynneren og den mer erfarne.

Yin

I Yin Yoga har en fokus på å tøye på bindevevet i kroppen så vel som muskulatur. Yin yoga er en rolig form for yoga, men samtidig utfordrende, da man man typisk holder posisjonene over tid, gjerne tre til fem minutter. Pusten er essensiell, og hjelper med å komme dypere inn i hver posisjon, i tillegg til å hjelpe utøveren med å slappe av i området en jobber med, eksempelvis hofte eller skulder.

Ashtanga Yoga

Ashtanga er en effektiv form for trening som gir økt kroppsbevissthet, løser opp spenninger, gir styrke, smidighet, energi og et rolig sinn. Det helhetlige perspektivet og dens positive effekter har gjort Ashtanga yoga veldig populær i vesten de siste årene. Stilen baserer seg på flere ulike serier bestående av ulike stillinger som er nøye sammensatt, stilling forbereder for neste.

Yoga Nidra

Yoga nidra blir også kalt «Yoga of sleep» og gjennom en guided meditasjon for dyp avspenning finner en området der en er på vei til å sovne, men fremdeles er våken. Målet og å oppnå dypeste form for avspenning. Yoga Nidra er spesielt nyttig om en lider av søvnproblemer eller har vanskeligheter med å “slå av” et stresset.